음악예술연구 배너

학회논문

제 목 제8권 2호 학술논문: 박영현(Young Hyun Park) - 음악의 가치와 교육적 방향에 관한 소고
파일1 04-박영현.pdf

음악예술연구

Journal of Musical Arts

September 2018, Vol. 8, No. 2, pp. 113-148

 

 

음악의 가치와 교육적 방향에 관한 소고

 

박 영 현

(부산대학교 교육대학원 학생)

 

 

국문초록

 

음악의 가치와 역할을 강조한 음악교육은 2007 개정 교육과정부터 대대적으로 개정되어 학교 수업에서 학습하고 실현될 수 있도록 하였다. 하지만 음악과목이 대학입시 경쟁교육에서 밀려나게 되어 음악교육에서 음악의 가치는 등한시 되고 음악의 가치 실현 교육과 음악 교육의 당위성은 간과되고 있는 것이 현실이다. 본 논문에서는 음악의 본질을 고찰하기 위하여 음악의 필요성과 가치를 재고하고 음악의 여러 역할과 기능들을 살펴보았다. 연구의 내용에서 음악의 다양한 역할과 본질을 어원과 개념부터 살펴보고, 예술적사회적문화적으로 나눠 살펴봄으로써 음악의 가치를 다시금 발견하여 음악 교육의 중요성과 당위성에 대해 재고하고, 그에 따른 음악교육의 방향을 고찰해 보았다.

음악의 예술적 가치는 사람의 의식, 정신, 영혼에 깊은 영향을 주는 것으로서 사람으로 하여금 이성과 감정의 조화와 균형을 이끌어 내며, 철학적 과정을 실현하는데 도움을 준다. 음악의 사회적문화적 가치는 음악이 인간의 삶을 반영하는 것으로서 세계를 있는 그대로 직면하게 한다. 그리하여 음악은 역사에 따라 변화되어 온 것으로서 음악이 사회적 상호작용을 일으키는 소통의 기능을 하고, 사회적 결속력을 강화시키는 기능을 하며, 호소력을 강화시키는 기능을 한다. 또한 음악은 사회 공동체 안에서 긍정적 가치를 빠르게 공유시키며, 국가를 대표하는 상징물로 사용되기도 한다.

학교 교육의 목적은 자아실현과 타인에 대한 이해와 협동, 그리고 나아가서는 민주 시민으로서의 자질을 함양하는 데에 있으며, 음악교육은 자아성찰과 반성을 통한 자아실현을 이끌어 낼 뿐만 아니라, 감정교육과 사회적 상호작용 등, 공감과 소통의 교육에도 꼭 필요한 교육이라고 할 수 있다. 또 더 나아가 음악 교육은 시민교육으로서 공교육에서 필수적으로 이루어져야 하는 교육이라고 할 수 있다. 따라서 음악교육은 이러한 가치를 기반으로 하여 개인의 성장과 성숙, 그리고 더 나아가서는 사회 공동체와 국가의 한 일원으로서의 시민 성장을 위한 교육 방안으로 그 역할을 다해야 할 것이다.

 

검색어: 음악교육, 음악의 가치 인식, 음악의 어원, 음악의 예술적 가치, 음악의 사회문화적 가치, 음악의 교육적 가치

 

 

목차

I. 서론

II. 음악의 예술적 가치

1. 어원과 개념

2. 음악의 예술적 역할과 기능

III. 음악의 사회적 가치

1. 음악의 사회적 속성과 기능

2. 음악의 문화경제적 기능

(1) 문화의 개념과 속성

(2) 음악의 문화경제적 기능

IV. 음악의 교육적 가치 및 음악교육의 방향

1. 자아성찰을 위한 음악교육

2. 감정교육으로서의 음악교육

3. 시민교육으로서의 음악교육

V. 결론

참고문헌 


Abstract

 

A Consideration on Value and Educational Direction of Music

 

Young Hyun Park

(Pusan National University)

 

As music education focusing on the value and roles of music has been emphasized since the 2007 Revised National Curriculum, the national curriculum has been revised extensively to apply and realize it to school classes. However, it is undeniable that awareness on the value of music has not been raised and music education recognizing the value of music and necessity of music education have been overlooked as music education has fallen behind other subjects when it comes to educational competition for university entrance. This thesis first reconsiders the value and necessity of music and demonstrates a variety of roles and functions of music to contemplate the essence of music with regard to the current situation. By studying a range of roles and the nature of music from their origin and concept and classifying them into an artistic aspect, a social aspect, and a cultural aspect, the thesis is aimed at rediscovering the value of music and reviewing the idea of importance and necessity of music education, thereby considering the direction of music education.

The artistic value of music profoundly influences consciousness, spirit, and soul of human beings and helps them create harmony and balance between rationality and emotion and expand philosophical thinking. The social and cultural value of music expresses how music has reflected the life of human beings and has enabled them to perceive the world around us as it is. For that reason, music has been changed according to historical movement and has been functioning as a role of communication channel raising social interaction, a role of reinforcing social solidarity, and a role of strengthening its synergistic effects with other types of art. In addition, music can help to share positive values rapidly in a social community and can be used asa symbol representing a nation.

The purpose of public education lies in self-realization, understanding on others, and cooperation with others as well as cultivation of attributes to be democratic citizens. Music education helps students achieve self-realization through self-reflection and is necessary for seeking education to enhance emphatic abilities and communication skills including education for improving emotion and social interaction. Furthermore, music education is one of the required subjects in public school as civic education. Therefore, music education should be an educational method for improving personal growth and maturity as well as for fostering citizen as a member of the social community and the nation based on these values.

 

Key words: music education, awareness on the value of music, origin and meaning of music, artistic value of music, social and cultural value of music, educational value of music

 

댓글쓰기