음악예술연구 배너

학회논문

제 목 제8권 2호 학술논문: 주혜영(Hye Young Joo), 함인아(Ina Ham) - 비주얼씽킹(visual thinking)을 활용한 고등학교 음악감상영역 교수·학습 방안 연구
파일1 05-주혜영 함인아.pdf

음악예술연구

Journal of Musical Arts

September 2018, Vol. 8, No. 2, pp. 149-186

 

 

비주얼씽킹(visual thinking)을 활용한 고등학교 음악감상영역 교수·학습 방안 연구

 

주 혜 영(공주대학교 교육대학원 학생),

함 인 아(공주대학교 교수)

 

 

국문초록

 

비주얼씽킹(visual thinking)은 기업체에서 업무의 효율성 증대를 위해 기획안 및 프레젠테이션 작성 기법을 연구하면서 시작되었다. 수많은 정보가 쏟아지는 21세기 사회에서 정보의 처리 능력 및 사고 정리 방법은 매우 중요하게 되었는데, 특히 시각적 사고와 이미지를 통한 기억 방법은 효과가 탁월하여 기업체 뿐 아니라 교육현장에서도 적용하게 되었다. 현재 고등학교 음악 과목은 생활화, 표현, 감상영역으로 나누어져 있으며, 비주얼씽킹을 통한 감상 수업을 통해 2015 개정 교육과정에서 강조하는 핵심 역량 중 음악적 소통 역량과 음악적 정보 처리 역량을 기를 수 있다. 이에 본 연구는 고등학교 1학년 감상영역에서 비주얼씽킹을 활용해 감상곡에 대한 이해를 높이고 다른 학생들과의 소통 능력과 공감 능력을 기를 수 있도록 교수학습 방안을 개발하는 것에 그 목적을 둔다. 감상곡은 뮤지컬 <오페라의 유령(The phantom of the opera)><레미제라블(Les miserables)>에 나오는 악곡들로 선정하였고, 4차시의 교수학습 방안을 설계하였다. 특히 교수학습 방안이 개발된 후 실제 학교 현장 음악수업에 적용하였으며, 적용 후 교수학습 방안의 부족한 점을 수정, 보완하여 최종 연구 결과를 제시하였다. 수업에 참여한 학생들의 결과물도 함께 첨부하였다.

 

검색어: 비주얼씽킹, 감상영역, 교수학습 방안

 

목차

 

. 서론

. 이론적 배경

III. 비주얼씽킹을 활용한 고등학교 음악감상 교수·학습 지도안

I. 결론 및 제언

 

 



Abstract

 

Study on TeachingLearning Methods of High School Music Appreciation Area Using Visual Thinking

 

Hye Young Joo, Ina Ham

(Kongju National University)

 

The purpose of this study is to develop effective teaching and learning methods for music appreciation using visual thinking. Two musicals, The phantom of the opera and Les miserables, were selected for four-time-class plan. Each plan is composed in high school appreciation area based on the 2015 revised music curriculum and activities, especially emphasized on visual thinking. visual thinking is one of memorizing skills using layouts. In the educational fields, visual thinking is used as a tool for students to find the core of learning contents by themselves and to express and communicate using a visual thinking layouts. The teaching plan of the high school music appreciation area was designed and applied to actual teaching class.

As a result, students were able to explore musicals, understand their works effectively, and become interested in musicals through visual thinking activities. However, precedent practice is required for the students to understand the visual thinking method and if the number of musical works increases, it will not be done properly within the class time. While visual thinking is considered as a creative thinking method and is widely used in educational fields, the theoretical study of visual thinking and textbook research are insufficient. Further studies needs to be expected.

 

Key words: visual thinking, music appreciation area, teachinglearning method

 

댓글쓰기